Contact | Routebeschrijving | Nieuwsbrieven

donderdag 23 mei 2013 15:16

Het verschil tussen zorg hébben en zorg bíeden

Geschreven door  I.P. van Rossen
Rate this item
(2 stemmen)

Als de incasso-vos de passie preekt, kind pas op je beltegoed!

 

Naarmate de schuldenproblematiek in Nederland toeneemt en de problemen voor mensen met schulden steeds nijpender wordt durven allerlei mensen steeds eerder publiekelijk voorstellen te doen voor het oplossen daarvan die vroeger niet of bijna niet bespreekbaar waren. De topman van een groot incasso-bedrijf deed recentelijk het voorstel jongeren onder de achttien jaar te verbieden dure telefoon-abonnementen af te sluiten. Interessant daarbij is het gegeven dat juist degene die zijn brood verdient met het onbetaald laten van rekeningen een dergelijke oproep doet. Dat is, zou je zeggen, een voorstel uit onverdachte hoek. De gedachte van de topman is om jongeren alleen nog maar prepaid te laten bellen; je kunt tenslotte alleen uitgeven wat je hebt. Toch zit er een addertje onder het gras...

Het feit is namelijk dat het tarief voor prepaid bellen ca. € 0,30 per minuut is. Het tarief voor bellen via een abonnement is ca. € 0,04 per minuut. (Er zullen ongetwijfeld allerlei goedkopere, duurdere, betere en gunstigere tarieven te vinden zijn. Dat is voor dit betoog echter (even) irrelevant). Het verschil tussen deze twee wijzen van betalen is dus een factor zeven (!). Nu zullen de telefoonproviders ongetwijfeld weten te vertellen dat daarvoor allerlei rechtvaardigende redenen zijn. Ik geloof echter niet erg in het feit dat dat een vermenigvuldigingsfactor van deze omvang rechtvaardigd. Voor prepaid bellen hoef je namelijk maar eenmalig een sim-kaart aan te schaffen (op gelijke wijze als bij abonnementsbellen) en daarna krijgt de provider, zonder tussenkomst van enig administratieve handeling het pre-paid geld gestort via Ideal, Paypal of welk ander systeem u daarvoor kunt bedenken. Daar zit geen voorfinanciering in voor de provider (die zit namelijk bij de pre-payer) en dus geen renteverlies, onnodige kosten voor incasso, etc., etc... Het enige nadeel zit er voor de provider in dat de pre-payer stopt met bellen als zijn geld op is. En volgens mij zit daar nu de reden waarom de provider niet zal luisteren naar zijn eigen incasso-bedrijf..... het levert gewoonweg teveel op voor de provider om het niet te doen.

Hoe sympathiek het voorstel van de topman van het incasso-bedrijf ook is, ik geloof niet dat de oplossing van de telefoonschulden voor jongeren ligt in een vérbod bij jongeren. Ik geloof dat de oplossing ligt in een gébod aan de telefoonprovider om gelijke tarieven te hanteren bij prepaid als bij abonnement. Dat is eerlijker naar jongeren en dat is eerlijker naar mensen die prepaid bellen en dat is bovendien fatsoenlijker naar de maatschappij toe. Noem het desnoods maatschappelijker verantwoord. Wellicht dat een duwtje in de goede richting door de (consumenten-)wetgever hierin kan helpen. Want eigenlijk vraag je dat de provider voor dezelfde dienst, dezelfde kosten in rekening brengt. Daar kan toch niemand op tegen zijn?

Last modified on vrijdag 24 mei 2013 06:14

2 comments

  • Comment Link vrijdag 24 mei 2013 11:18 posted by I.P. van Rossen2

    Geachte heer de Raaf,

    Dank voor uw reactie, ik ben het helemaal met u eens. Technisch is het mogelijk (zie ook de begrenzing voor grensoverschrijdend data-verkeer), alleen de providers moeten het wel willen. De reclame-slogan luidt "willen is kunnen", dus wellicht willen de providers het eenvoudigweg niet. Mijn tip zou zijn: "vooral veel reclame maken voor de providers die dat wel willen/kunnen instellen"!
    vr.gr.

    I.P. van Rossen

  • Comment Link vrijdag 24 mei 2013 07:22 posted by Rien de Raaf

    Goedemorgen heer van Rossum,

    Aanvullend op het artikel inzake de telecom aanbieders, zou het m.i. ook wettelijk verplicht moeten worden dat alle aanbieders een instelbare bovengrens inoeren om ook daarmee het belgedrag te kunnen beperken. Nu doen alleen enkele kleinere aanbieders dit, wat echter prima werkt. ook dit willen de aanbieders natuurlijk liever niet. Vooral geen beperkingen!!!

    VrGr
    Rien de Raaf

Leave a comment